De Porsche Taycan wordt de eerste volledig elektrische auto van het Duitse sportwagenmerk. Naar verwachting komt dit model in september dit jaar op de markt.
De Taycan heeft één belangrijke troef: de auto kan in vier minuten 100 kilometer aan actieradius bijladen. Dit zou de snelste laadtijd op de markt zijn, aldus Porsche.
Later dit jaar begint Porsche met de productie van de Taycan, die een concurrent van de Tesla Model S moet worden.
De beloofde laadtijd van de Taycan is sneller dan wat Tesla belooft bij het netwerk van Superchargers. Omdat er bijvoorbeeld in Europa en de Verenigde Staten andere standaarden zijn voor snelladers, is het soms wel lastig om appels met appels te vergelijken.
De Nederlandse site EV-database geeft voor de laadsnelheid van een Tesla Model S P100D van 150.000 euro de volgende schatting: om van 10 procent naar 80 procent accuvermogen te komen (actieradius van 49 km opvoeren naar 388 km) is 40 minuten nodig met een snellader, waarbij een zogenoemde 3-fasenaansluiting is vereist.
Voor de Porsche Taycan geeft EV Database de schatting dat opvoeren van 10 procent naar 80 procent (actieradius van 42 km naar 332 km) kan in 15 minuten. Dit zou inderdaad aanzienlijk sneller zijn dan de Tesla Model S.
Deze laadsnelheid zal naar verwachting alleen beschikbaar zijn bij speciale oplaadpalen van Porsche zelf. Die komen bij Porsche-dealers verspreid over de wereld, hoewel de precieze locaties nog lang niet bekend zijn. De eerste paal is inmiddels geïnstalleerd in Berlijn.
De Taycan, die een vanafprijs krijgt van 150.000 euro, wordt mogelijk een echte Tesla-killer.
Het maximale bereik van de Model S komt ietsje hoger uit dan bij de Taycan, maar Porsche denkt met de snellere laadtijd iets te hebben waar potentiële kopers veel waarde aan hechten.
Verder krijgt de Taycan allerlei snufjes om het rijden simpeler te maken, zoals een inparkeerfunctie. De auto zal waarschijnlijk op eigen houtje kunnen filerijden.
Bekijk hier wat we nu weten over de Porsche Taycan: